Kampanjeprofil

Kampanjeprofilen skal bidra til å fremme verdiene og inntrykket av Forsvarets musikk og deres fem militære musikkorps.

Troverdig
Forsvarets musikk formidler med et rent og tydelig visuelt uttrykk, som speiler den kunstneriske kvaliteten som leveres av korpsene. 

Moderne
Forsvarets musikk sin kommunikasjon skal sikre at militærmusikk når ut til et bredt publikum og forblir relevant i dagens medielandskap.

Kvalitet
Forsvarets musikk sin kommunikasjons skal gjenspeile den høye musikalske standarden og profesjonaliteten korpsene innehar.

  1. Forsvarets musikk sin kampnajelogo består av avdelingens heraldiske lyre og navnetrekket til avdelingen.

    Logoen foreligger i sort og hvit, og skal aldri brukes i farger. 

    Det er laget egne varianter av logoen til bruk der Forsvarets musikk sine korps er bidragsytere i eksterne arrangementer.
     

  2. Skrifttypen Cera Pro er merkevare-fonten til Forsvarets musikk og skal benyttes i kampanjekommunikasjon. 

    Ta kontakt med Forsvaret kommunikasjon om du har spørsmål rundt skrifttyper og lisenser.

  3. Kommunikasjonen er drevet av bilder og sterke titler. For at kommunikasjonen skal fungere optimalt og nå frem til mottaker med effekt, må bildene oppfylle noen kriterier som skal sikre høy kvalitet:

    • Bildene må ha et tydelig hovedmotiv med et godt blikkfang. Eksempelvis et direkte blikk fra en solist. 
       
    • Dersom bildene består av flere komponenter må det være et tydelig hierarki. Det må komme klart frem hva som er viktigst og hva som er underordnet. 
       
    • Bildene må være profersjonelt utført i høyoppløselig opptak.
       
    • Bruk av bilder og tekst må samsvare med etterlatt inntrykk.
       

    Rådfør deg med Forsvaret kommunikasjon om du er i tvil.

  4. Fargene brukt i kampanjeprofilen er primært knyttet til bildebruk. Det er viktig å merke seg at til avisannonser må den sorte tekstplaten kun benytte K-kanalen (CMYK) for å hindre misspass. 

    Utover dette benyttes farger til formidling av sesongtilbud. Dette dreier seg om bannere som leder til sesongprogram, og sesongprogrammets utforming. 

    Fargen som er valgt for 2025 er valører av Pantone sin Mocha Mousse. Denne fargen vil bli endret fra sesong til sesong, og variasjonen vil være styrt av skiftende trender. 

  5. Bruk av KI i utforming av kampanjemateriell for Forsvarets musikk må utføres med varsomhet og i samarbeid med Forsvaret kommunikasjon. 

Profilelementer
Her kan du laste ned kampanjelogoen til Forsvarets musikk og våre fem musikkorps.

Kontaktperson

Mette Amblie Haugland

Marked- og kommunikasjonsrådgiver