rapsodyinblue24_HRMK

Rhapsody in Blue

Utgått
Dato Tid Sted Billetter
19. sep. 2024
19:00

Det er 100 år siden George Gerswin skrev Rhapsody in Blue.

Verket, som kombinerer elementer fra både klassisk musikk og jazz, feires med Kristian Ofstad Lindberg på piano.  Etter pause får du oppleve den visuelle og lydlige kraften i Mussorgskys ikoniske suite, Bilder fra en utstilling. Hver sats er en musikalsk illustrasjon som tar deg med på en vandring gjennom en imaginær utstilling. Til å starte kvelden har vi valgt Camille Saint Saëns verk Oriet et Occident som utforsker og forener østlige og vestlige klanger.

Dirigent er Ingar Bergby.

 

Konserten er et samarbeid mellom Hærens musikkorps ogScene Nord.

  1. Orient et Occident av Camille Saint-Saëns 

    Rhapsody in Blue av George Gershwin 

    Solist: Kristian Ofstad Lindberg 

     

    Pause

     

    Kartínki s výstavki  Bilder fra en utstilling 

    av Modest Petrovich Musorgskiĭ, arrangert av Marius Hesby 

    Promenade 

    1. Gnomus Gnomen 

    [Promenade 2] 

    2. Il vecchio castello Det gamle slottet 

    [Promenade 3] 

    3. Tuileries (dispute d’enfants après jeux) Barn som leker og krangler 

    4. Bydło Buskap 

    [Promenade 4] 

    5. Balet nevylupivshikhsya ptentsov De uklekkede kyllingers ballett 

    6. Samuel Goldenberg und Schmuÿle 

    [Promenade 5] 

    7. Limoges. Le marché (la grande nouvelle) Markedet i Limoges 

    8. Catacombae. Sepulchrum romanum Katakombene. En romersk grav 

    Cum mortuis in lingua mortua Med de døde på et dødt språk 

    9. Izbushka na kuryikh nozhkakh (Baba-Yaga) Hytte på hønseføtter. Baba-Yaga 

    10. Bogatyrskiye vorota (V stolnom gorode vo Kiyeve) Bogatyr port (i hovedstaden Kyiv) 

     

     

     

     

     

  2. Kristian Ofstad Lindberg - piano

    Ingar Bergby - dirigent


    Hærens musikkorps

    Fløyte – Stabssersjant Steinar Siljeholm

    Fløyte – Stabssersjant Synnøve Li

    Obo – Stabssersjant Ingeborg Sortvik

    Klarinett – Stabssersjant Bård Skjønhaug

    Klarinett – Stabssersjant Trond Martin Viken

    Klarinett – Oversersjant Stine Lise Svenning

    Klarinett – Korporal Gjermund Johansen

    Klarinett – Korporal (m) Lars Hilde

    Bassklarinett – Kaptein Inga Helene Juul

    Fagott – Korporal Magnus Kvam

    Saksofon – Stabssersjant Siv Medhus

    Saksofon – Stabssersjant Gudrun Faleide Fristad

    Horn – Stabssersjant Kari Knardahl

    Horn – Oversersjant John Plucker

    Horn – Kaptein (p) – Stig Molvær

    Horn - Stabsersjant (p) Berit Henriksen

    Trompet – Oversersjant Maren Tjernsli

    Trompet – Korporal (m) – Sofie Kolve Haukås

    Trompet – Korporal (m) Henrik Olsen Åsaune

    Trombone – Stabssersjant Lasse Skalle

    Trombone – Stabssersjant Henning Andreassen

    Trombone – Stabssersjant Asbjørn Abelseth

    Euponium – Koroporal Jannicke Eide Ellingsen

    Tuba – Korporal Fredrik Hassel

    Bass – Stabssersjant Jon Sjøen

    Slagverk – Stabssersjant Hans Petter Vabog

    Slagverk – Stabssersjant Eivind Siljeholm

    Slagverk – Oversersjant Erik Fossen Nilsen

    Slagverk – Oversersjant Karoline Mellingen



    Produksjon

     

    Produsent – Merete Jakobsen Klæboe

    Teknisk produsent – Kjersti Melkiorsen

    Lyd/lys – Harstad kulturhus

  3. Ordinær: kr. 350

    Student/under 18 år: kr. 150
     
    Servering: Åpner 1 time før konserten starter
64c030f7743885aba9591942_Gershwin

George Gershwin var en amerikansk komponist og pianist. Som komponist regnes han blant USAs fremste, og som pianist ble han særlig kjent for glitrende framføringer av sin egen musikk.

 

  1. I år er det 100 år siden George Gershwin skrev Rhapsody in Blue. Historien bak det kjente stykket starter med den berømte bandlederen Paul Whitman, kjent som "King of Jazz".

    3. januar 1924 ble Whitman intervjuet om en konsert han skulle arrangere og fortalte bla. at på programmet sto en jazzkonsert med Gershwin. Gershwin selv hadde dog ikke hørt om konserten.

    Etter litt overbevisning fra Whitman startet Gershwin å skrive stykket, på betingelse av at han skulle slippe å orkestrere musikken selv. 

    Det eneste Gershwin ikke rakk å skrive ned før konserten, var sin egen klaverstemme. Den spilte han fra hodet under urfremførelsen i Aeolian Hall på Manhattan. I salen satt noen av de mest berømte musikerne og komponistene i landet: Komponistene Sergej Rachmaninov, Igor Stravinsky og John Philip Sousa, dirigenten Leopold Stokowski og fiolinisten Fritz Kreisler.

    Rhapsody in Blue ble en enorm og umiddelbar suksess, og Gershwins berømmelse nådde nye høyder. I Rhapsody in Blue klarte han å kombinere jazz og klassisk musikk på en måte som inspirerte mange andre komponister i årene som fulgte.

     

     

     

     

    Stykket kombinerer jazz og klassisk musikk, og er kjent for å være en inspirasjon for mange andre komponister i årene som fulgte etter det første gang ble fremført 1924.

     

  2. Kveldens hovedverk ble opprinnelig komponert av Modest Musorgskij som en pianosuite i 1874. Stykket er inspirert av kunstverk av Musorgskijs venn, maleren og arkitekten Viktor Hartmann. Da Hartman døde i en alder av 39 år, gikk det hardt inn på Musorgskij. Sammen med andre av deres felles venner, og initiert av kritikeren Vladimir Stasov, satte de i stand en utstilling med over 400 av Hartmanns verker. Suiten ble til som et resultat av denne utstillingen, hvor hver av verkets 10 satser formidler Musorgskijs inntrykk av 10 av Hartmanns bilder. Satsene bindes sammen av en musikalsk promenade, som kan betraktes som en form for musikalsk selvportrett av Musorgskij der han beveger seg fra bilde til bilde. 

    Verket ble for alvor først lagt merke til etter Maurice Ravel orkestrerte suiten i 1922, som er den mest kjente versjonen. I kveld får du høre en helt ny versjon. Marius Hesbys orkestrering av pianosuiten, skreddersydd for Hærens musikkorps. 

    Flere av bildene som inspirerte Musorgskij har dessverre gått tapt, og mye av informasjonen som er tilgjengelig om de tapte bildene kommer fra Stasov. Hans beskrivelse av bildene gjør det mulig å sette kontekst til denne beskrivende musikken. 

     

    Første sats, Gnomen, skal være inspirert av en tegning av en nøtteknekker formet som en nisse med misformede bein og rar gange. Både nøtteknekkeren i tre og tegningen har gått tapt. 

    Bildet bak satsen Det gamle slottet har også gått tapt. I følge Stasov var det en borg fra middelalderen med en syngende trubadur foran som var avbildet. 

    Tuileries viser til parken Tuileries i Paris, hvor Hartmann skal ha avbildet en spasertur gjennom denne. I parken er det mange lekende barn og deres barnepassere. Også dette bildet er tapt. 

    Nok et tapt bilde er bildet Polsk vogn, et bilde av en vogn med store hjul dratt av en okse. Det er Stasovs nedtegnelser som kobler dette bildet til satsen Buskap. 

    Blant bildene som fortsatt eksisterer, representerer De uklekkede kyllingers ballett ett av disse. Hartmann designet kostymer til balletten Trilbi ved Mariinskij-teatret. Flere gutter og jenter fra teaterskolen ble kledd ut i kanarifugl-kostymer, og andre kledd ut som egg, og det er tegningen av sistnevnte antrekk som kobles til denne satsen. 

    Satsen Samuel Goldenberg og Schmuÿle beskriver to bilder av henholdsvis en rik og en fattig polsk jøde. Musorgskij eide selv disse to Hartmann-bildene, men Musorgskij ga trolig disse bildene navn selv. Begge bildene er tapt i dag. 

    Markedet i Limoges er ment å musikalsk avbilde en folkemengde som roper, diskuterer og kjekler på markedsplassen. Hartmanns bilde, som er tapt, på sin side skal ha avbildet franske kvinner i opphetet diskusjon på markedet. 

    Bildet Katakombene i Paris viser Hartmann selv, sammen med arkitekten Vasily Kenel og en guide med lampe idet de besøker katakombene i Paris. Satsen Katakomber består av to partier, hvor det andre partiet heter Cum mortuis in lingua mortua (Med de døde på et dødt språk). Denne delen sees på som om Musorgskij setter seg selv inn i bildet, da vi igjen får presentert promenade-temaet som del av satsen. 

    I polske og russisk folkeeventyr møter vi heksen Baba Yaga, som jaktet på barn som hadde gått seg vill for å spise dem. Baba Yaga holdt til i en hytte som sto på hønseføtter, som hun kunne få hytta til å løpe med. Hartmann bilde viser et design av en klokke basert på denne hytta. Dette står i kontrast mot de mørke eventyrene, da denne er rikt utsmykket og som foruten hønseføttene ikke minner mye om Baba Yaga. 

    Det siste bildet som omtales av Musorgskij, hører vi i Kyivs store port. Hartmann skisserte et design for en ny byport til Kyiv til minne om at keiser Aleksander II overlevde et attentat i 1866. Byporten står på nedsunkne granittpilarer og er dekorert med mønstre i fargede teglsteiner. Til høyre står et klokketårn i 3 etasjer, toppet med en kuppel formet som en slavisk hjelm med spir.