Fartøysklasse Korvett
Type Dampkorvett
Byggsted Ellida (2)Carljohansværns Værft
Kommando heist 1880-07-01
Kommando firt 1918-09-19
Penet nummer -
Lengde 58
Bredde 9.9
Dybde 4.4
Utrangert / skjebne 1925 / 1925 solgt.
Deplasement 1,045
Fart 12
Besetning 128
Sjøsatt 1880, 25.08
  1. Fremdrift: Hadde som ny en liggende maskin med tilbakeg
    Kallesignal: -
    Andre navn: -,
    Arkivnummer: -
    Omgjort til: 1896 til dampkorvett - 1914 som verksted- og depo
  2. 1-15 cm., 1-12 cm. B.k., 2-37 mm r.k., 1-u.t.i baug (2-76 mm, 2-65 mm. h.k., 2-37 mm r.k., 1-7,5 cm b.k. fra 1898).
Historikk Var opprinnelig klassifisert  som kanonbåt av 1.kl. og da det var hensikten å bruke den i Nord-Norge, hvor det var langt til verksted for jernskip, og til nærmeste kullopplag, ble den bygget av tre og med barkrigg i tillegg til sitt maskineri. Imidlertid kom detn aldri til Nord-Norge. senere dampkorvett.  Et spesielt trekk ved Elida var at skorsteinen kunne heises eller låres av et taljearrangement med kjettingløper ettersom det skulle benyttes maskindrift eller seil. I 1889 fikk Elida nytt artilleri og maskineri og omdannet til kadettskip. Både i sine første år, og senere som kadettskip frem til 1904, ble Elida stadig sendt på utenlandstokt til europeiske havner i middalhavet  og flere ganger til Amerika. Under verdenskrigen 1914-1918 brukt som verksteds- og depotskip for ubåter. Også benyttet som losjiskip på KJV. I 1925 solgt til opphugging.