Fartøysklasse Oppsynsskip
Type Kommandofartøy
Byggsted Heimdal (1)Akers Mek. Verksted
Kommando heist 1892-01-01
Kommando firt 1946-01-01
Penet nummer -
Lengde 55
Bredde 8.2
Dybde 4.5
Utrangert / skjebne 1945 / 1946
Deplasement 578
Fart 12
Besetning 62
Sjøsatt 1892
  1. Fremdrift: 1 Vertikal Trippel eksp. Dampmaskin 650 IHK
    Kallesignal: -
    Andre navn: -,
    Arkivnummer: -
    Omgjort til: -
  2. Bygget som kommando- og redningsfartøy, men ble fra mobiliseringen august 1914 til juni 1940 benyttet som oppsynsskip.
  3. 4 stk. 65 mm HK kanoner, 2 stk. 37 mm revolverkanoner (4 stk 76 mm og 2 stk 37 mm HK kanoner fra 1923/24).
Historikk Ble bygget ved Akers mek. Verksted i Kristiania som byggnr 137. Heimdal ble et tradisjonsrikt fartøy. Sjøsatt i 1892, ble bygget om i 1923/1924. Det var om bord på Heimdal at kommanderende admiral, viseadmiral C. Sparre, gav de historiske ordren om flaggskifte på alle norske krigsfartøyer den 9.juni 1905. Unionsflagget ble da firt for siste gang og erstattet av det rene norske orlogsflagg. Selv hadde Sperre heist sitt kommandotegn som eskadresjef på kommandofartøyet Heimdal 29.mai. Etter at prins Carl av Danmark av Stortinget den 15.november 1905 var valgt til Konge av Norge, var det Heimdal som fikk det ærefulle oppdraget å seile kongefamilien til Kristiania. Heimdal ble også flere ganger seinere benyttet som kongeskip, men ble for det meste satt inn i fiskerioppsyn i Nord-Norge. Etter krigsutbruddet i 1940 klarte Heimdal og ta seg over til Storbritania hvor den ble satt inn i "Rosythavdelingen" som sjefs og depotskip. Etter krigens slutt i 1945 seilte fartøyet tilbake til Norge, men kom ikke mer i tjeneste. Solgt og ombygget til lastefartøy. Under navnet Rovena sprang fartøyet lekk i august 1947 og sank med 2800 tønner sild om bord 80 nautiske mil østenfor Langanes på nordøst-Island.