Fartøysklasse Korvett
Type Seilkorvett
Byggsted Nidaros
Kommando heist 1852-09-14
Kommando firt 1866-09-15
Penet nummer -
Lengde 56.2
Bredde 9.4
Dybde 4.7
Utrangert / skjebne 1903 hugget
Deplasement 950
Fart 8
Besetning 150
Sjøsatt 1851, 20.05
  1. Fremdrift: Barkrigget
    Kallesignal: -
    Andre navn: -,
    Arkivnummer: -
    Omgjort til: -
  2. Utrustningsperioder. 1852/53: 14. sept. – 31. mai = Prøvetokt. Øvingstokt. 1854: 31. mars - 8 nov = Ekstraordinær utrustning. 1861: 20. juli - 28 aug = Eskadreøvelse. 1864: 21. april - 20 jul = Eskadreøvelse. 1866: 11. mai - 15 sep = Øvelsestokt.Hver enkelt utrustningsperiode er særskilt omtalt. Ved Stortingsvedtak av 18 mai 1877 ble det bestemt at dampkorvetten NIDAROS skulle utgå av de effektive krigsfartøyers klasse og omdannes til losjiskip. Utgiftene til omklassifiseringen (Kr. 12.400) skulle dekkes av det som salg av maskineriet innbragte, samt ved salg av kasserte krigsfartøy. Maskinen var tatt iland i 1876.Som losjiskip var fartøyet utrustet i forbindelse med de årlige torpedoøvelser. Fra sommeren 1877 var fartøyet utrustet ca 2 mdr. som losjiskip for torpedoøvelsene slik:I Drøbaksund: 1877, 78, 81, 82, 84, 85, 89, 93, 94, 95, 99. Ved Fredrikstad: 1879, 86, 94. I Tønsbergfjorden: 1880, 87, 88, 90, 91, 92, 95, 96, 97. Ved Sandefjord: 1881. Ved Fredriksværn: 1883.Som losjiskip for Karljohansværns Værft: 1897.
  3.  1 barkasse, 30' lang, 8' bred 1 travtilje, 25' lang 6` bred 1 sjalupp, 21' lang 6' bred 2 sjalupp, 27' lang, 6` bred 1 jolle, 21' lang, 5' bred 1jolle, 15' lang, 4 bredEtter prøvetoktet foreslo skipssjefen og beseilingskommisjonen at travaljen av plasshensyn skulle utgå. Forslaget ble approbert av Marine- departementet 29 september 1853.
  4. 1852: 2 stk 60 pds bombekanoner L/13, M/1837, vekt 6100 pds i lang sledeaffutasje 14' lange som baugskyts og akterskyts. 4 stk 60 pds bombekanoner L/13, M/1837, vekt 6100 pds i lang sledeaffutasje 11' lang som sideskyts.1864: 2 stk 60 pds bombekanoner L/13, M/1837, vekt 6100 pds i lang sledeaffutasje 14' lange. (Baug og akterskyts). 2 stk 60 pds bombekanoner L/13, M/1837, vekt 6100 pds i lang sledeaffutasje 11' lang. (Sideskyts). 2 stk 24 pds riflekanoner L/19, M/ velt 6000 pds i rappert med jernrullespak i slede.Båtskyts: 1 stk 12 pds houbitz L/6,5, M/1854, vekt 200 pds i houbitzafcutasje. 1 stk 6 pds (3") jernkanon L/18, M/1854, vekt 1200 pds.
Historikk Byggesum: 142.500 Spd. (Kr. 570.000). Fremdriftsmidler: 1 stk 2-sylindret direktevirkende horisontal- maskin av direktør Bergerius Sørensen's konstruksjon på 500 IHK på 1 stk 6-bladet skrue med ring og skovler på ringen etter Ericson's konstruksjon. Skruens diameter 12' (3,76 m). 1876 maskinen uttatt og fartøyet omdannet til losjiskip. Seilføring: Barkrigget, seilareal 8512 kvadratfot. Mastenes fall på 12 fot ved oppgitt styrlastig het: Fokkemasten 4" (10 cm) Stormasten 8" (20 01 ) Mesanmasten 16" (42 " )Bunkerskapasitet: 1000 tønner stenkull (125 tonn). Forbruk av kull ved full fart pr. time: 1 tonn. smøreolje pr. time: 2 potter (2 liter). fett pr. time: 1,5 pund (0,75 kg).Største oppnådde fart pr. time under prøvetoktet: For maskin alene ved 45 o/min: 9,6 knop. For maskin og seil: 12 knop. For seil alene: 10,6 knop.Beregnet besetning 140 mann. Besetningens stør relse varierte fra 126 til 158 mann under de for skjellige toktene.