Fartøysklasse Otra-klasse
Type Minesveiper
Byggsted Otra (1)Nylands Mek. Verksted
Kommando heist 1940-01-01
Kommando firt 1959-01-01
Penet nummer N 34
Lengde 51.3
Bredde 7
Dybde 1.8
Utrangert / skjebne 1959 / 1963, 14.08 Solgt
Deplasement 360
Fart 14
Besetning 25
Sjøsatt 1939.09
  1. Fremdrift: 2 trippel ekspansjonsdampmaskiner, 2 aksler. 900 IHK
    Kallesignal: LBBI
    Andre navn: -,
    Arkivnummer: -
    Omgjort til: Minelegger og øvelsesfartøy 4.1949.
  2. 1400 nautiske mil ved 9 knop.
  3. 1-76 mm kanon, Oropesa minesveip
Historikk Var ferdig utrustet i september 1939. Lå til kai ved Karljohansvern i Horten. Fikk seint om kvelden ordre om å gå ut og bevokte innløpet til havnen etter at det var kommet melding om at fremmede fartøyer på vei inn Oslofjorden. Otra var klar til avgang kl.0200, men var ikke kommet i bevoktningsstilling da de tyske fartøyene R17 og R27 løp inn på havnen ved 0230-tiden. Otra gikk ut Vealøsgapet og satt kursen sørover. Skipssjefen besluttet å gå til Filtvedt fordi flere tyske fartøy var på vei inn fjorden. Her ville fartøysjefen forsøke å komme i telefonforbindelse med Sjøforsvarssjefen og gi rapport. Noe seinere fikk Otra ordre om å gå innenfor Oscarsborg, men dette lot seg ikke gjøre. Han besluttet derfor å gå i land med besetningen og etterlate fartøyet i Filtvedt. Om morgenen 10.april dro fartøyets besetning fra Filtvedt for å slutte seg til norske styrker på land. Samme dag besatte tyskerne Otra, og førte det til Horten der det ble satt i tysk tjeneste under navnet Togo. Fartøyet inngikk i Hafenschutzflotille Tromsø som NO. 02. I 1941ble det forflyttet til 59 Vorpoostflotille som V 5908. I april 1944 ble det forflyttet til 65 Vorpostflotille som V6512. I mai 1945 inngikk fartøyet i GM-SA (German Mine Sweep Admin.) 18. Januar 1946 ble fartøyet returnert til KNM i Bogen, og ble omdøpt 19 september 1946 KNM Otra. I 1949 ble Otra ombygget til minelegger og øvelsesfartøy. Siste kommando ble strøket i Horten i 1959, og 14.august 1963 ble fartøyet solgt til Brødrene Anda i Stavanger for opphugging.Var ferdig utrustet i september 1939. Lå til kai ved Karljohansvern i Horten. Fikk seint om kvelden ordre om å gå ut og bevokte innløpet til havnen etter at det var kommet melding om at fremmede fartøyer på vei inn Oslofjorden. Otra var klar til avgang kl.0200, men var ikke kommet i bevoktningsstilling da de tyske fartøyene R17 og R27 løp inn på havnen ved 0230-tiden. Otra gikk ut Vealøsgapet og satt kursen sørover. Skipssjefen besluttet å gå til Filtvedt fordi flere tyske fartøy var på vei inn fjorden. Her ville fartøysjefen forsøke å komme i telefonforbindelse med Sjøforsvarssjefen og gi rapport. Noe seinere fikk Otra ordre om å gå innenfor Oscarsborg, men dette lot seg ikke gjøre. Han besluttet derfor å gå i land med besetningen og etterlate fartøyet i Filtvedt. Om morgenen 10.april dro fartøyets besetning fra Filtvedt for å slutte seg til norske styrker på land. Samme dag besatte tyskerne Otra, og førte det til Horten der det ble satt i tysk tjeneste under navnet Togo. Fartøyet inngikk i Hafenschutzflotille Tromsø som NO. 02. I 1941ble det forflyttet til 59 Vorpoostflotille som V 5908. I april 1944 ble det forflyttet til 65 Vorpostflotille som V6512. I mai 1945 inngikk fartøyet i GM-SA (German Mine Sweep Admin.) 18. Januar 1946 ble fartøyet returnert til KNM i Bogen, og ble omdøpt 19 september 1946 KNM Otra. I 1949 ble Otra ombygget til minelegger og øvelsesfartøy. Siste kommando ble strøket i Horten i 1959, og 14.august 1963 ble fartøyet solgt til Brødrene Anda i Stavanger for opphugging.Var ferdig utrustet i september 1939. Lå til kai ved Karljohansvern i Horten. Fikk seint om kvelden ordre om å gå ut og bevokte innløpet til havnen etter at det var kommet melding om at fremmede fartøyer på vei inn Oslofjorden. Otra var klar til avgang kl.0200, men var ikke kommet i bevoktningsstilling da de tyske fartøyene R17 og R27 løp inn på havnen ved 0230-tiden. Otra gikk ut Vealøsgapet og satt kursen sørover. Skipssjefen besluttet å gå til Filtvedt fordi flere tyske fartøy var på vei inn fjorden. Her ville fartøysjefen forsøke å komme i telefonforbindelse med Sjøforsvarssjefen og gi rapport. Noe seinere fikk Otra ordre om å gå innenfor Oscarsborg, men dette lot seg ikke gjøre. Han besluttet derfor å gå i land med besetningen og etterlate fartøyet i Filtvedt. Om morgenen 10.april dro fartøyets besetning fra Filtvedt for å slutte seg til norske styrker på land. Samme dag besatte tyskerne Otra, og førte det til Horten der det ble satt i tysk tjeneste under navnet Togo. Fartøyet inngikk i Hafenschutzflotille Tromsø som NO. 02. I 1941ble det forflyttet til 59 Vorpoostflotille som V 5908. I april 1944 ble det forflyttet til 65 Vorpostflotille som V6512. I mai 1945 inngikk fartøyet i GM-SA (German Mine Sweep Admin.) 18. Januar 1946 ble fartøyet returnert til KNM i Bogen, og ble omdøpt 19 september 1946 KNM Otra. I 1949 ble Otra ombygget til minelegger og øvelsesfartøy. Siste kommando ble strøket i Horten i 1959, og 14.august 1963 ble fartøyet solgt til Brødrene Anda i Stavanger for opphugging.Var ferdig utrustet i september 1939. Lå til kai ved Karljohansvern i Horten. Fikk seint om kvelden ordre om å gå ut og bevokte innløpet til havnen etter at det var kommet melding om at fremmede fartøyer på vei inn Oslofjorden. Otra var klar til avgang kl.0200, men var ikke kommet i bevoktningsstilling da de tyske fartøyene R17 og R27 løp inn på havnen ved 0230-tiden. Otra gikk ut Vealøsgapet og satt kursen sørover. Skipssjefen besluttet å gå til Filtvedt fordi flere tyske fartøy var på vei inn fjorden. Her ville fartøysjefen forsøke å komme i telefonforbindelse med Sjøforsvarssjefen og gi rapport. Noe seinere fikk Otra ordre om å gå innenfor Oscarsborg, men dette lot seg ikke gjøre. Han besluttet derfor å gå i land med besetningen og etterlate fartøyet i Filtvedt. Om morgenen 10.april dro fartøyets besetning fra Filtvedt for å slutte seg til norske styrker på land. Samme dag besatte tyskerne Otra, og førte det til Horten der det ble satt i tysk tjeneste under navnet Togo. Fartøyet inngikk i Hafenschutzflotille Tromsø som NO. 02. I 1941ble det forflyttet til 59 Vorpoostflotille som V 5908. I april 1944 ble det forflyttet til 65 Vorpostflotille som V6512. I mai 1945 inngikk fartøyet i GM-SA (German Mine Sweep Admin.) 18. Januar 1946 ble fartøyet returnert til KNM i Bogen, og ble omdøpt 19 september 1946 KNM Otra. I 1949 ble Otra ombygget til minelegger og øvelsesfartøy. Siste kommando ble strøket i Horten i 1959, og 14.august 1963 ble fartøyet solgt til Brødrene Anda i Stavanger for opphugging.