Fartøysklasse Tjeld-klasse
Type Motortorpedobåt
Byggsted Sel (3)A/S Westermoen B
Kommando heist 1960-06-25
Kommando firt 1975-12-31
Penet nummer P 343
Lengde 27
Bredde 8.2
Dybde 2.1
Utrangert / skjebne 1975 inngikk i reserven og ble overført til Sjøhe / 1992 (solgt til hugging)
Deplasement 82
Fart 45
Besetning 18
Sjøsatt 1958,08.08
  1. Fremdrift: 2 Napier Deltic Turboblow dieselmotorer, tilsammen 6200 BHK
    Kallesignal: -
    Andre navn: -,
    Arkivnummer: -
    Omgjort til: Tjeld (2)
  2. RadarTegningeer av fartøyet se Nasty
  3. 1-40 mm Bofors, 1-20 mm Rheinmetall, 4-21"torpedorør
Historikk Som erstatning for de MTB-er som skulle utfases ble det i 1958 besluttet å bygge 12 nye båter av Nasty-typen - seinere betegnet Kjeld-klassen. Erfaringene med denne klassen var svært gode og var for sin tid en førsteklasses konstuksjon, hurtig, sterk, slagkraftig og med sine dieselmotorer billige i drift. Det ble i 1960 inngått avtale ved samme verft om å bygge ytterligere 8 fartøy av samme klasse. Rundt midten av 1970-årene besluttet sjøforsvaret å utrangere Tjeld-klassen, og den 12.august 1981 ble kontrakt inngått om salg av 11 av fartøyene. Dette gjaldt; Skarv, Teist, Jo, Lom, Sel, Laks, Erle, Falk, Hval, Knurr og Geir.  8 av fartøyene ; Tjeld, Stegg, Hauk, Ravn, Gribb, Hai, Lyr og Skrei inngikk i reserven og ble blant annet benyttet av sjøheimevernet. Den siste av fartøyene, Delfin, ble i november 1984 overdratt til Shetlandsbussens venner. Omdøpt til Sel i 1982. I 1992 solgt til Birger W. Skjold og Lasse Jørgensen, for hugging på innleid anlegg i Svelvik.