1-40 mm Bofors, 1-20 mm Oerlicon, 4-21" torpedorør
Historikk
Kapteinløytnant, seinere kommandørkaptein Harald Henriksen, som var veteran fra Shetlandsavdelingen, gikk like etter krigen i gang med å konstruere en motortopedobåt med tanke på produsksjon i Norge. I februar 1950 ble det for sakkyndige instanser lagt frem en endelig beskrivelse av et prosjekt. Prototypen som ble overlevert marinen 18.november 1952 fikk navnet Rapp og betegnet Rapp A-klasse. Med utgangspunkt i tilfredstillende prøver med denne båten ble det besluttet å bygge ytterligere 5 fartøyer av denne typen, betegnet Rapp B-klasse. I 1955 var hele serien levert og fouten Rapp fikk fartøyene navnene; Rask, Kvikk, Kjapp, Snar og Snøgg. Det var en svakhet at fartøyene baserte seg på bruk av bensinmotorer som snart gikk ut av produksjon. Fartøyene ble alle strøket av flåtelisten i 1970 untatt Snøgg som ble strøket i 1971.